Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
21.01.2022 18:06 - Игра на шах
Автор: rosidi Категория: Тя и той   
Прочетен: 2253 Коментари: 1 Гласове:
7

Последна промяна: 21.01.2022 18:11

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
 - Дядо, защо е важно да се науча да играя шах? Какво толкова има в него?Това е просто игра, каквато е и “Не се сърди човече”, например.
- Не е просто игра, момчето ми. Това е учение за живота. 
- Че аз живея и без да знам как се играе шах. И за да бъда честен, мисля че се справям доста добре.    Дядо се разсмя с цяло гърло. Къщата кънтеше, докато сълзи се стичаха от очите му. От смях! От зверски смях! Трябва да призная, че малко се обидих. Аз наистина притежавах завиден живот на десетгодишен. Записаха ме на футбол, вкъщи носех само добри оценки и имах много приятелчета в квартала. Какво повече ми беше нужно?  
- Знаеш ли кое е най-важното в шаха? - попита ме дядо, след като укроти смеха си.
- Царят? - вдигнах веждите и раменете си едновременно.
- Не, момчето ми. Не е царят. По-големи от самите фигури са единствено техните ходове. Също както в живота.
- Все още не разбирам.
- Шахматната дъска е полето на живота ни. Фигурите на нея са хората. Онези които са ни “дадени” от самото начало и другите, които срещаме случайно. За да излезеш победител от тоя живот, ще трябва да елиминираш всяка заплаха, проблем и недоброжелател. Затова е важно да мислиш. Да вникваш дълбоко. Да предвиждаш. Ще се наложи твоят ход, да бъде прецизно направен на базата на предстоящите чужди ходове. Така постепенно ще изградиш своя стратегия. Нея можеш да прилагаш както в живота, така и в шаха.
- Но как мога да знам какви ще са чуждите ходове? 
- В началото няма да знаеш, но в последствие ще започнеш все по - правилно да предполагаш. За целта ще трябва да се научиш да разглеждаш една ситуация от всичките ѝ страни. Да мислиш по - обширно, чак до там, додето ума ти не достига. Не просто да виждаш, а да вникваш. Тогава, до някаква степен ще успееш да владееш живота и играта. И ще извоюваш своите два хода преднина. Често това не е много, но понякога е всичко.
- Искам да опитам! Ще ме научиш ли? Но първо ми кажи за фигурите. Каква е супер силата на царя?
- Царят, момчето ми, е най-важната фигура. Отпадне ли царят, играта свършва. Но на него му се полага само един ход за защита. Виж, царицата е друго нещо. Тя има много и може да ги използва навсякъде. Понякога именно нейните ходове спасяват играта и я правят толкова интересна. Затова внимавай! Пази си царицата! Тя е желана мишена. А желаните мишени се покоряват от добри шахматисти. Но аз вече ти казах ... както в играта, така и в живота.  
Искра Дичева



Гласувай:
7



Следващ постинг
Предишен постинг

1. barin - Поучителна приказка от дядото, ...
24.01.2022 07:19
Поучителна приказка от дядото, Роси. Аз от малък се научих да играя шах, но след 6-ти клас преминах към други занимания и спортове. Шах може да се играе до късно, стига да не заппочне да забравя човек. Развива мозъка, подобно на бриджа.
Поздрави!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: rosidi
Категория: Тя и той
Прочетен: 715368
Постинги: 264
Коментари: 2023
Гласове: 16778
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031